Govinda Vegetáriánus Étterem - Eger

Ízletes, laktató, egészséges vega- és vegán ételek. Cím: Eger, Tűzoltó tér 5. Tel: 06-70/2222-631,

Megosztás

Infók

Rendelés mobilon: 06-70/2222-631
E-mail: info@govindaeger.hu

Cím: Eger, Tűzoltó tér 5.

Éttermi nyitva tartás
Munkanapokon: 12-16.00h
Szombat és vasárnap: Zárva Kiszállítás megrendelése: 8-10:30

Mádava Góvinda Kft.

Adószám: 22712400-2-10

Kövess minket a Facebookon is!

Étkezés és szépség 1. rész: Agni, a szépség tüze

2015.08.16.

Az Ayurvéda ősi tudománya erős párhuzamot von étkezési szokásaink és külső megjelenésünk között. Három részes sorozatunkban olyan tippeket, étkezési tanácsokat, valamint érdekességeket ismerhet meg, amelyek segítenek biztosítani, hogy megjelenése egészséget és szépséget sugározzon!

Az Ayurvéda szerint három dolog elengedhetetlen a szépséghez: a tökéletes emésztés, a tápanyagok megfelelő felszívódása és a salakanyagok rendszeres és alapos eltávolítása. Ha e három folyamat megfelelően és összhangban zajlik, eredménye a szép, tiszta bőr, a ragyogó haj, az erős körmök, a jó állóképesség és a kiegyensúlyozott személyiség lesz. Ellenben, a megemésztetlen étel “ama”-t, vagyis mérgező salakanyagot termel, amely lassítja, és idővel blokkolja a megfelelő emésztést, egy ördögi kört hozva így létre!

Az emésztés Ayurvédikus fogalma Agni, vagyis a tűz, amely az ételt tápanyaggá alakítja át, hogy a test megfelelően működhessen. Attól függően, hogy hogyan étkezünk, az Agni lehet túl alacsony, vagy magas. Annak érdekében, hogy Agni megfelelően és kiegyensúlyozottan működhessen, 10 tippet olvashat az alábbiakban.

  1. Az ama felhalmozódása a következő tünetekkel jár: felfúvódás, lepedékes nyelv, emésztési rendellenességek, rossz lehellet, émelygés. Ha ezeket tapasztalja, a legjobb hagyni, hogy az emésztőrendszer kitisztítsa és kiegyensúlyozza magát azáltal, hogy kihagy egy étkezést.

  2. Az étkezés megkezdése előtti pár másodperces meditáció és köszönetnyilvánítás az ételért, amelyet elfogyaszthatunk, segít elűzni az ingerültséget, dühöt és más negatív érzelmeket, amelyek kedvezőtlen hatással vannak az emésztésre.

  3. Tanácsos egy kis meleg vizet, gyömbér teát, vagy citromos vizet kortyolgatni az étkezések során, hogy erősebb legyen az emésztés. Lehetőleg kerüljük a jéghideg italokat, illetve a tejet, főtt ételek fogyasztásával egy időben!

  4. Várjon legalább 3 órát étkezések között!

  5. Ajánlatos a teljes értékű gabonafélék (mint pl: amaránt, hajdina, kinva, köles, árpa, zab) és más rostban gazdag ételek (mint pl. répa, cékla, brokkoli) rendszeres fogyasztása, mert ezek elősegítik az egészséges emésztőcsatorna fenntartását a salak és méreganyagok kiürítésének meggyorsításával.

  6. A zsírszegény étrendre való törekvés a vért tartja tisztán és megelőzi a vénák és artériák eltömődését, és ez a testsúlykontroll egyik természetes eszköze is!

  7. A finomított cukor és szénhidrátok elkerülése szintén elengedhetetlen, mivel ezek nem csak túlsúlyt eredményeznek, hanem lecsapolják a test ásványi anyag készletét is. További negatív hatásuk az, hogy a hirtelen, gyors energiaszint emelkedést, amelyet finomított szénhidrátok fogyasztása után érzünk, fizikai és érzelmi mélypont követi, amelynek pótlására ismét a szénhidrátokhoz fordulunk. A finomított szénhidrátok és a túl sok fehérje kényszeríti a méreganyagokat a bőr felszínére pattanások formájában.

  8. A zöldségek és gyümölcsök rendszeres fogyasztása nélkülözhetetlen vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz juttatja a szervezetet (pl C-vitamin, kálcium, magnézium, vas, stb), amelyek a sugárzó, egészséges és vonzó külső alapját adják! Alábbi táblázatunk egy rövid összefoglalót ad ezekről:

Vitamin neve

Hiány jelei

Miben található?

A vitamin

száraz, érdes bőr, ráncok, kitágult pórusok, korpa, viszkető szemek

sötétzöld és narancs színű zöldségek (pl répa), kukorica, szója, lencse, csicseriborsó, tej, vaj

B1 vitamin

rossz emésztés, kimerültség, stressz

teljes értékű gabona (amaránt, köles, hajdina, árpa, zab, stb), babfélék, élesztő

B12 vitamin

kimerültség, álmatlanság, gyenge koncentrálóképesség, agresszió

teljes értékű gabona, tej

Folsav

szürke, vagy barna elszíneződés a bőrön, hajhullás, tompa fényű haj

zöld színű zöldségek, búzacsíra, élesztő, gombafélék, szója, joghurt

C vitamin

tónus nélküli bőrszín, ráncok, korai öregedés, gyenge hajhagymák

spárga, alfalfa, káposztafélék, borsófélék, okra, piros és zöld paprika, babfélék, paradicsom, citrusfélék, dinnyefélék, mangó, papaya, ananász, eper, málna, tejtermékek

D vitamin

gyenge fogak, körmök és haj

teljes értékű gabona, sötét színű zöldségek, vaj, lenmag olaj

E vitamin

érdes és fáradt bőr, kiszáradás, visszér

búzacsíra, teljes értékű gabona, mogyorófélék, tej, sötét színű zöldségek

Kálcium

gyenge haj, fogak és körmök, PMS, álmatlanság

sötét színű zöldségek, szezámmag, napraforgómag, tej, sajt, mogyorófélék, aszalt gyümölcsök

Vas

fakó, élettelen bőr, erőtlenség, töredezett haj, gyenge körmök, hajhullás, viszkető bőr

leveles zöldségek, petrezselyem, teljes értékű gabona, mazsola, tökmag, eper, málna, áfonya

Magnézium

stresszel kapcsolatos bőrproblémák, életerő hiánya, ingerültség

teljes értékű gabona, kukorica, szója, lencsefélék, aszalt gyümölcsök, mogyorófélék, leveles zöldségek, alma, zeller, citrom, füge, grépfrút

Cink

bőr rugalmasságának elvesztése, ráncok, fehér foltok a körmön, hajhullás

tökmag és napraforgómag, gombafélék, búzacsíra

  1. Tanácsos csökkenteni az állati eredetű fehérjék és növelni a növényi eredetű fehérjék bevitelének arányát, mert az állati eredetű fehérjék sokkal lassabban bomlanak le és sokkal több méreganyagot hagynak maguk után a szervezetben, mint a növényi eredetűek.

  2. Kerülendő a főtt és nyers ételek, valamint a nagyon forró és nagyon hideg ételek egyidejű fogyasztása!


A sorozat következő részében egy teszt segítségével megtudhatja, hogy milyen az Ön testtípusa az Ayurvéda szerint és melyek azok az ételek, melyeknek fogyasztása ajánlott, illetve kerülendő az Ön számára! Ennek az információnak a birtokában a hangsúly a kalóriákkal vívott harcról átheleyződik arra, hogy azokat az ételeket fogyasszuk, amelyek megfelelnek a testtípusunknak, mert ez automatikusan egészségesen tartja a testet!

Forrás:  Melanie Sachs: Ayurvedic Beauty Care, fordításEgri Govinda Ha tetszett a cikk, kérjük nyomjon egy lájkot és ossza meg ismerőseivel, barátaival is!


A cikk folytatása:

ÉTKEZÉS ÉS SZÉPSÉG 2. RÉSZ: DOSHA TESZT


vissza