Govinda Vegetáriánus Étterem - Eger

Ízletes, laktató, egészséges vega- és vegán ételek. Cím: Eger, Tűzoltó tér 5. Tel: 06-70/2222-631,

Megosztás

Infók

Rendelés mobilon: 06-70/2222-631
E-mail: info@govindaeger.hu

Cím: Eger, Tűzoltó tér 5.

Éttermi nyitva tartás
Munkanapokon: 12-16.00h
Szombat és vasárnap: Zárva Kiszállítás megrendelése: 8-10:30

Mádava Góvinda Kft.

Adószám: 22712400-2-10

Kövess minket a Facebookon is!

A húsmentes testépítés mítoszai

2016.05.23.

Vegetarianizmus = túl kevés fehérje?
A húsmentes étrend létfontosságú tápanyagokban szegény?
Nem érhető el vele érdemi izomtömeg és erő?
A húsmentes életmód nagyon drága?
A vega étrend egyszerűen unalmas?


A vegák igaza

Nem számít, hogy csak mostanában hanyagolod a húst, vagy megrögzött vegetáriánus vagy amióta az eszedet tudod, biztos sokszor szembesültél már sok félreértéssel és kerültél már viták kereszttüzébe a húsmentességed kapcsán. A társadalomnak és a kultúránknak köszönhetően ugyanis az az elfogadott elv, hogy ha nagy, erős és izmos akarsz lenni, akkor húst kell enned hússal. Ez azonban közel sincs így!

Itt az ideje tehát, hogy eloszlassuk a vegetáriánus étrenddel kapcsolatban felmerülő tévhiteket, és rossz beidegződéseknek, hiszen még egy komoly testépítő is élhet húsmentesen!

Vegetarianizmus = túl kevés fehérje

Ez a leggyakoribb tévhit, amivel a hús nélkül élő sportolók, testépítők és rendszeres edzőterem látogatók találkozhatnak.

Nem véletlenül, hiszen egy húsételeken alapuló magas fehérjetartalmú étrend követése tűnik elsőre a legegyszerűbbnek, de a vega lehetőségek áttanulmányozása, és a diéta újragondolása sokat segíthet, ha hús nélkül szeretnél jelentős izomtömegre szert tenni. Ha például a tojást nem száműzöd az étrendedből, a benne rejlő fehérje fedezheti az egész napi fehérje mennyiséget is!

Az elsődleges növényi alapú fehérje források a már említett tojás mellett, a quinoa, a brokkoli, a spenót, a mandulavaj, valamint a babfélék. Ezek kívül pedig számos növényi alapú táplálék kiegészítő is elérhető már mindenki számára, gondolunk itt elsősorban a rizs, vagy borsófehérje porokra, de ha nem mondtál le a tejtermékekről, akkor nyugodtan fogyaszthatsz tejsavó fehérjét, vagy kazeint.

A húsmentes étrend létfontosságú tápanyagokban szegény

A fenti állítás szintén egy gyakran hangoztatott tévedés, sokan mégis úgy vélekednek, hogy egy testépítő számára szükséges tápanyagokat képtelenség vegetáriánus étrenddel bevinni, és ennek eredményeként a húst hanyagolók nem tehetnek szert olyan fizikumra, mint csirkén élő társaik. Habár ennek a „legendának” azért van némi valóságalapja, a probléma könnyen orvosolhatóvitaminokban gazdag táplálkozással, és a megfelelő táplálék kiegészítőkkel.

Vegetáriánusként kiemelt figyelmet kell fordítanod a megfelelő mennyiségű B12 - vitamin, vas, és cinkbevitelre, mivel a növényi eredetű tápanyagok alapvetően máshogy szívódnak fel a szervezetben, mint a húsból nyert társaik.

Több kutatás is bebizonyította már, hogy a húsmentesen étkezők közel 60%-nál B12-vitamin hiány volt megfigyelhető, ezért sokaknak orvosi előírásra pótolniuk kell a hiányzó mennyiséget.

Habár számos bevizsgált és biztonságosan szedhető étrend kiegészítő kapszula kapható már kereskedelmi forgalomban, a vitaminok és a tápanyagok legjobb forrásai mindig is a teljes értékű élelmiszerek lesznek. Ha úgy döntöttél, hogy lemondasz a húsról, akkor ezek közül próbálj minél többet fogyasztani, hogy pótold az étrendedben keletkező esetleges hiányosságokat.

B12-vitaminban gazdag élelmiszerek:

  • spenót
  • szójatej
  • élesztő
  • joghurt

Vasban dús élelmiszerek:

  • reggeliző pelyhek, gabonafélék
  • babfélék
  • tojás
  • mazsola és aszalt szilva
  • sötétzöld színű leveles zöldségek

Magas cinktartalmú élelmiszerek:

  • hüvelyesek
  • olajos magvak
  • mogyoró és diófélék
  • tofu

 

Nem érhető el vele érdemi izomtömeg és erő

Minden vegát megnyugtatnánk, hogy semmilyen tudományos alapja és bizonyítéka nincs annak a feltételezésnek, miszerint nem érhető el ugyanaz a kidolgozott izomzatú fizikum, amivel húsevő társaid rendelkeznek és az ezzel ellentétes vélemények csupán elfogult berögződéseken alapulnak.

Erre egy remek példa a német Erős Ember Bajnokság győztese és az első „Az év vegetáriánus sportolója” cím birtokosa Baboumian, akinek egyéni legjobbja fekve nyomásban 210 kg, guggolásban 360 kg, felhúzásban pedig 360 kg!

Az összes vegetáriánus egészséges

Attól még, hogy valaki vegetáriánus, vagy netán vegán étrendet követ, tehát a hús mellett a tejtermékeket és a tojást is száműzi az életéből, még nem biztos, hogy egészségesen táplálkozik. Attól még, hogy nem eszik húst ugyanis előfordulhat, hogy rosszul választja meg az étrendjét képező fogásokat. Gondolj csak bele, egy sült krumpli, vagy chips, vagy zöldséges pizza mind beleillik a vegetáriánus szemléletbe, az egészségestől azonban rendkívül messze áll.

Ennek ellenére számos tanulmány azt bizonyította be, hogy a vegák általában okosabban (tudatosabban) válogatják össze ételeiket, húst is fogyasztó társaiknál. Az is tagadhatatlan, hogy kisebb arányban válnak elhízottá, valamint, hogy ritkábban alakulnak ki náluk olyan krónikus betegségek, mint a rák, szívproblémák, a magas vérnyomás, vagy éppen a cukorbetegség. A vegetáriánusok többségére ezen kívül általában a sportos életvitel a jellemző, ritkán dohányoznak, és csak alkalmanként isznak alkoholt.

A húsmentes életmód nagyon drága

Sokan érzik úgy, hogy szívesen váltanának életmódot, de aztán meggondolják magukat, mert túl drágának tartják a vegetarianizmust, pedig az igazság az, hogy a vega konyha alapját képező friss áruk általában olcsóbbak, mint az előre csomagolt, tartósított késztermékek. Elég csak egy kört tenni egy közértben ahhoz, hogy megbizonyosodjunk róla, hogy a tojás, a quinoa, a rizs, a bab, vagy a tofu általában elérhetőbb áron beszerezhető, mint a csirke, a marha, vagy a tengeri herkentyűk.

Egy kis utánajárással és tervezéssel a húsról való lemondás még jót is tehet a pénztárcádnak, hiszen a költségeink inkább azon múlnak, hogy hol vásárolunk, és hogy mi kerül a kosarunkba. Íme néhány tanács, amivel megteheted az első lépéseket az új életmódod felé, és még spórolhatsz is!

  • vásárolj quinoát, babfélét és magvakat egyszerre nagyobb mennyiségben
  • dobj össze egy egyszerű alapanyagokból álló salátát
  • kerüld a húspótlóként használt élelmiszereket
  • készíts egyszerre nagyobb mennyiségben ételt, így a maradékot elteheted későbbre
  • a szezonális termékek általában kedvezőbb áron kaphatók

A vega étrend egyszerűen unalmas

Tipikus tévhit, hogy a vegetáriánus konyha unalmas, alig néhány összetevőből áll, így folyton ismétlődő, és ízetlen, pedig ha belegondolunk, hogy a hús száműzésével még kreatívabbnak kell lennünk, rájövünk, hogy ez közel sincs így. Érdemes beszerezned néhány vega szakácskönyvet, amiből kiderül, hogy az ott szereplő fogások milyen gazdagok egzotikus fűszerekben és különleges alapanyagokban, vagy böngészd a netet, ahol számos fehérjében gazdag húsmentes receptre bukkanhatsz. Ezt a mennyei banán alapú vegán fehérjepalacsintát például mi is csak ajánlani tudjuk!


Forrás: http://www.muscleandfitness.hu/

vissza